Lineal

Blog

Ražný chlebík v metabolic balance ® a prečo práve raž

Raž je plodinou starých Slovanov a jej výhodou je, že má nízky glykemický index /vhodná aj pre diabetikov/ a má pozitívny vplyv na črevá. Ražná múka je tmavšia ako pšeničná a má zaujímavú kyselkavú chuť. Aj po nutričnej stránke má raž vyšší podiel minerálnych látok, bielkovín a vlákniny oproti pšenici. Dôležitou zložkou sú aj vitamíny skupiny B a E. 

Ražný chlebík kváskový

Prírodný ražný kvások obsahuje veľké množstvo kvasiniek a baktérií. Baktérie mliečneho kvasenia vytvárajú príjemnú kyslú vôňu a chuť. Pekárenské droždie obsahuje iba jednu kvasinkovú kultúru, ktorá sa v ceste rozmnožuje a produkuje oxid uhličitý, spôsobujúci „kysnutie“ cesta.

Prírodný kvások kysne až desaťkrát pomalšie ako droždie, čo je jedným z dôvodov, prečo mu pekári v pekárňach  nedávajú  prednosť. Ďalším dôvodom je, že pečenie kváskového chleba vyžaduje ručnú prácu, skúsenosti a viac času. Dnes sa na pekárske remeslo zabudlo a väčšina chleba je vyrábaná strojovo zo zmesí, ktoré obsahujú množstvo prídavných látok, napríklad látky zväčšujúce objem, bieliace látky atď. Navyše sa dnes stalo bežnou praxou pridávanie nepredaného chleba do nového cesta. Aj preto sa dnes chlieb rýchlejšie kazí (pleseň u trojdňového chleba nie je ničím výnimočným). Potravinárske normy ešte pred pár rokmi určovali spotrebu chleba na 4 dni, dnes 24 hod.

Kvasený (kváskový) chlieb čistí steny čriev, zabraňuje premnoženiu zdraviu škodlivých kvasiniek a plesní. Zlepšuje schopnosť prijímať živiny a vylučovať škodliviny. Zlepšuje trávenie a odstraňuje problémy s nafukovaním. Chráni pred vznikom rakoviny hrubého čreva a konečníka. Vysoký obsah  vlákniny odstraňuje rýchle a prirodzene zápchu. Vláknina viaže škodlivé látky a odvádza ich z tela a uľahčuje trávenie malého množstva ražného lepku sekalínu, ktorý v chlebe zostal po vykvasení. Sekalín je  menej škodlivý, ako pšeničný lepok gliadín. Raž na rozdiel od pšenice neprispieva k tvorbe tukov a hlienu a obmedzuje sklon k prejedaniu. Prirodzene sa chudne.

Štúdia u diabetických pacientov zistila, že kváskový chlieb spôsobuje výrazne nižšie hladiny glukózy a inzulínu, než bežný chlieb

Kvasený chlieb má všetkých päť základných chutí. Spoločne so zeleninou tvorí dobrý základ jedálneho lístka. Jeho priaznivé účinky pocítite už po niekoľkých dňoch. Pôsobí proti nadváhe, zápche, zahlieneniu, zápalom, akné, mykózam, alergiám. Čistí krv, zvyšuje odolnosť a vitalitu.

Potrebné je ale úplne vylúčiť zo stravy všetky výrobky z pšenice. Pšeničný lepok je najhoršia zložka našej stravy. Zanáša po celé roky telo a je jednou z hlavných príčin vzniku civilizačných ochorení. Celiakia (neznášanlivosť lepku) nie je choroba, je to skôr čosi, čo zapríčiňuje ochorenia a to tým, že lepok systematicky poškodzuje tenké črevo. Dôsledkom tohto poškodenia je potom neschopnosť dostatočne zásobovať telo potrebnými živinami, nevyhnutnými pre normálny vývoj ľudského tela. Výsledkom je oslabenie a väčšinou aj celkové zlyhanie imunitného systému. Následkom sú nielen hnačky, nafúknuté brucho, únava, poruchy rastu, ale aj osteoporóza,  anémia, cukrovka, ochorenia štítnej žľazy a epilepsia. Lepok sa priamo alebo nepriamo podpisuje pod vznik až 150 rôznych ochorení.

       Janka Rozborilová