Lineal

Blog

EXOTICKÉ OVOCIE na tanieri

Hovorí sa, že exotické ovocie by sme mali jesť v krajine jeho pôvodu (tam kde ovocie rastie a dozrieva). Ale vedeli ste o tom, že je bohaté na množstvo vitamínov a antioxidantov? Niektoré ovocie dokonca obsahuje takmer celú dennú doporučenú dávku! 

Preto si určité druhy exotického ovocia nájdu vo svojom jedálnom pláne aj priaznivci programu metabolic balance®.

Všeobecne by sme mali exotické plody kupovať zrelé. Niektorí predajcovia ich označujú nápisom „ready to eat“.
Banány, paradajky, mango, avokádo, ananás, broskyne, papája, žlté melóny a hrušky dozrievajú aj po odtrhnutí pri izbovej teplote (do chladničky nepatria). 
Rôzne bobule ako čučoriedky, machovka, hrozno, jahody, maliny, granátové jablká, červený melón či čerešne už viac nedozrievajú po odtrhnutí, takže ich treba kupovať zrelé (a zjesť čo najskôr).

PAPÁJA 

je výborné ovocie, no má „svojskú“ chuť. Ak by sme ju jedli priamo v krajine kde rastie tak má sladkavú chuť. K nám je privezená v nedozretom stave a tak je jej chuť nevýrazná. Chutí najlepšie v šaláte. Pomáha pri trávení a je bohatá na vitamín C. Dozrieva pri izbovej teplote asi 8 dní.

MANGO 

plody manga môžu byť rôznej farby, veľkosti i tvaru. Mango má sladkú chuť a konzumujeme z neho dužinu, ktorá je žltej farby. Je bohaté na vitamíny skupiny A, B1, B2, B6, C, E aj K a obsahuje málo tuku. Z minerálov sa v ňom nachádzajú najmä draslík, fosfor, horčík, sodík či selén. Mango jeme dozreté, rozpoznáme to tak, že pri stlačení je mäkké a šupka dokonca lesklejšia. Ak si kúpime mango v obchode ešte nezrelé (pri dotyku bude tvrdé) dozrie Vám doma. Najlepšie v tme a pri izbovej teplote. Trvá to dva až tri dni.

LIČI

je oranžovo-červenej farby a má tvrdú šupu. Tak trochu sa podobá jahode a vonia ako ruža. Má bielu sklovitú dreň, ktorá je šťavnatá a má korenistú chuť. Mali by sme vedieť, že sa musí ošúpať a jesť ho treba bez jadierok. Je to vitamínová bombička, hodiaca sa do šalátov a nápojov. 

GUAVA

zrelé plody guavy sú mäkké na dotyk. Jedlý je celý plod. Tvrdé jedlé semiačka tvoria až polovicu plodu. Možno ich odstrániť, ale sú veľkou zásobárňou vitamínu C. Najlepšie je konzumovať guavu surovú, pretože pri jej konzervácii sa stráca štvrtina vitamínu C. Plod avšak obsahuje viac ako odporúčanú dávku dennej spotreby tohto vitamínu pre dospelého človeka, preto aj tepelne spracovaná guava zostáva jeho bohatým zdrojom. Pôsobí aj ako antioxidant, odstraňuje voľné radikály. Užitočný zdroj rozpustnej vlákniny vo forme pektínu možno nájsť v dužine aj v semiačkach guavy. Minerálna látka draslík sa zúčastňuje na regulácii krvného tlaku.

HURMIKAKI 

toto ovocie ste už určite chutnali. Má oranžovú farbu a tvarom pripomína jablko. Konzumuje sa aj so šupkou. Zrelé hurmikaki je sýtej oranžovej farby a pri stlačení mäkké. Ak si ho kúpite v obchode nezrelé dozrieva pri izbovej teplote veľmi dlho. Vtedy sa ho odporúča zabaliť do mikroténového sáčku či novín spolu s jablkami. Tak vraj dozrie veľmi rýchlo. Hurmikaki má blahodárne účinky na organizmus. Obsahuje veľa vlákniny, vitamíny sk. A,C,D a B. 

AVOKÁDO (zelenina)

je fantastické pre svoju vysokú nutričnú hodnotu. Avokádo obsahuje zdravé tuky a veľa vlákniny. Neobsahuje žiaden cholesterol ani sodík. Má neutrálnu chuť a preto je jeho využitie v gastronómii všestranné. Obsahuje vitamíny skupiny K, C, B a E. Horčík, kyselinu listovú, železo či meď. Avokádo by sme mali konzumovať iba zrelé. Rozpoznáme to tak, že pri dotyku je mäkké a šupka sa ľahko odstraňuje. Dokáže dozrieť pri izbovej teplote za cca. 2-3 dni. 

GRANÁTOVÉ JABLKÁ

sú veľmi vďačným ovocím na uskladňovanie. Majú kožovitú šupku, ktorá je neobyčajne pevná. Čím je však tvrdšia, tým je aj tenšia a granátové jablko začína byť optimálne zrelé. A vtedy je aj najsladšie. Granátové jablká obsahujú najmä vitamíny B, C a E. Meď a draslík. Granátové jablká obsahujú aj množstvo antioxidantov. 

PITAHAYA

zrelá pitahaya by nemala byť ani celkom tvrdá, ani mäkká. Nezrelé plody dokážu dozrieť aj doma. Vhodné je ich umiestniť do chladu na mäkkú podložku. Prezretá pitahaya začína mať na svojej pestrej pokožke fľaky.

Janka Rozborilová

certifikovaná nutričná poradkyňa programu metabolic balance